Už na začiatku musím povedať, že nie som nijaký odborník. Nie som ani majster sveta, ani ničím iným sa neodlišujem od priemerného občana. Len pri rozmýšľaní nad súčasnou situáciou, nad spôsobmi riešenia jej nedostatkou som dospel k niekoľkým presvedčeniam. Na Vás nechávam posúdenie. Každý návrh riešenia bude predchádzať popis súčasného stavu, ktorý by mal byť po uplatnení tohto návrhu riešenia, viac demokratický, spravodlivý, nestranný a najmä prospešný.
1. Stav: Nerovnoprávny stav, kde politici sú viac ako obyčajní ľudia.
Návrh riešenia: Odňatie či úplné zrušenie politickej imunity. Zverejniť pod trestom zbavenia funkcie majetkové priznanie všetkých verejných činiteľov na internete a nielen ich, ale aj ich blízkej rodiny.
Dôvody: Pretože politik je verejná funkcia, je platená z vrecka nás občanov a zároveň rozhoduje o veciach verejných, mal by byť v prvom rade človekom verejným a nemal by nič skrývať. A kto nič neskrýva a je spravodlivý, imunitu nepotrebuje. Po druhé, jeho primárnym záujmom je predsa verejný záujem a nie súkromný. Preto by mal byť zodpovedný verejnosti a nie nejakej úzkej skupinke ľudí.
2. Stav: Nerovnomerné zastúpenie politikov z málo rozvinutých regiónov v zákonodarnom orgáne.
Návrh riešenia: Zmena volebného systému zo súčasného na relatívne väčšinový systém, pričom by sa za volebný obvod považovali okresy a nie celé Slovensko.
Dôvody: Tak sa dostanú do parlamentu kandidáti, presadzujúci také zákony, ktoré prinesú prospech každej časti Slovenska a zhorší sa lobbing. Lebo bude ťažšie lobbovať pri 79 poslancoch v každom obvode ako pri súčasných 6 stranách, kde každý poslúcha jedného lídra. Samozrejme by sa znížil počet poslancov v parlamente, čo by znamenalo zníženie mzdových a administratívnych nákladov na chod parlamentu. Plus pri nepárnom počte nikdy nemôže dôjsť k patovej situácii, kde jeden blok má rovnaký počet poslancov ako druhý.
3. Stav: Zákony sú relatívne často prijímané s nepresnosťami. Mnoho zákonov je až neúmerne veľakrát novelizovaných, a tým sa stávajú neprehľadné a deravé.
Návrh riešenia: Štvoritá kontrola zákonov prezidentskou kanceláriou, parlamentom, odbornou komisiou a verejnou diskusiou vo verejnej RTVS. Proces tvorenia zákonov a ich prijímania by bol chronologicky v opačnom poradí, ako bolo vyššie vymenované. Plus všetky zákony, novely, nariadenia a vyhlášky by boli zverejňované povinne na ústrednom portáli Štátnej správy (INTRANET) a upgradeované/pozmenené priamo v texte.
Dôvody: Nepresnosti a diery v zákonoch vytvárajú možnosť pre obchádzanie zákonov, nepresné výklady, ako aj predlžujú súdne konania.
4. Stav: Neprehľadné a často netransparentné hospodárenie štátnej správy a samosprávy. Neúmerné platy verejných činiteľov, nemotivujúce ich k lepšej činnosti.
Návrh riešenia: Povinné verejné obstarávanie na každú zmluvu v kumulatívnej cene 317 Eur (min. mzda) s povinným miestom zverejnenia súťaže (centrálny portál štátnej správy INTRANET) a podmienok minimálne mesiac pred výberom (aukciou). Mzdy poslancov, ministrov, premiéra, predsedu NR SR a prezidenta ako najvyšších štátnych činiteľov, od ktorých sa odvíjajú platy ostatných úradníkov štátnej správy, samosprávy, ako aj volených zástupcov samosprávy, nesmú prekročiť 3-násobok priemernej mesačnej mzdy v hospodárstve. Ich odmeny sa zrušia úplne. Odmenou by mal byť dobrý pocit, sociálne postavenie a postavenie v spoločnosti.
Dôvody: Verejní činitelia sa často po zvolení do funkcie správajú arogantne a zabúdajú na sľuby, ktoré dali občanom. S vysokým platom a možnosťou nebyť videný pri tajných rokovaniach (atď.) sa nesnažia robiť nič pre občanov, ale skôr začnú myslieť na seba. Pretože sa počas výkonu funkcie takýmto spôsobom dostatočne obohatia, neboja sa vyvodenia zodpovednosti, či verejnej mienky, lebo sú už za vodou a do konca života majú z obohatenia o seba a známych postarané.
5. Stav: Pomalá strata sebestačnosti niektorých regiónov (energetická, potravinová).
Návrh riešenia: Podpora domácností, ako aj súkromných firiem v oblasti výroby obnoviteľnej energie (veterná, slnečná, vodná). Dotácie pre domácnosti aj s použitím spolufinancovania cez eurofondy a poskytnutie daňových prázdnin firmám podnikajúcim v tejto oblasti do tretieho roku podnikania (najmä výroba), potom 5% zvýšenie každý rok až po dosiahnutie 15 % dane, ktorá bude stropom. Podpora drobných farmárov a budovanie lokálnych koordinačných a inkubačných centier. Daňové prázdniny prvý rok, druhý rok 5% daň, tretí rok 10% daň až do 15% v štvrtom a ďalších rokoch.
Dôvody: Základnými podmienkami rozvoj regiónu a komunity v regióne je práve potravinová a energetická samostatnosť. O tie sa opierajú tak priemysel, ako aj služby.
6. Stav: Prirodzené monopoly v rukách súkromého sektoru.
Návrh riešenia: Dopravné siete (dráhy, cesty, diaľnice, vodné cesty, letiská), energetické siete (SPP, Elektrárne, Teplárne, Potrubia), telekomunikačné siete, územia skládok odpadu, chránené územia, pamiatky, atď. Jednoducho všetko to, čo je prirodzeným monopolom sieťového charakteru postupne odkúpiť a nechať do týchto sietí vstupovať za poplatok súkromné subjekty na základe verejnej súťaže. Nastaviť zákony tak, aby štát získal tieto siete späť za rovnakú sumu, ako ju predal vrátane inflácie a za maximálne 5 % zisku pre predávajúcu stranu. S postupným splácaním, alebo okamžitým odkúpením na základe finančného stavu štátnej pokladne. Zrušenie správcovských spoločností pre povinné zdravotné a dôchodcovské sporenie a zavedenie centrálnej spoločnosti (Národná investičná agentúra) v rukách štátu, ktorá bude financovať investičné projekty v štáte, ako napr. diaľnice.
Dôvody: Jediným monopolom na danom území môže byť iba štát a nie súkromná firma. Preto by súkromná firma nemala spravovať peniaze, ktoré si od nás štát donútením (na základe zákona) vyberá.
7. Stav: Nemotivujúci dôchodkový a sociálny systém.
Návrh riešenia: Zavedenie osobného účtu, kde sa bude kumulovať 90% z odvedenej dane na dôchodok. Tieto peniaze budú po ukončení pracovného života k dispozícii iba konkrétnej osobe, resp. splnomocnenému nástupcovi v prípade skorej smrti. Zvyšných 10 % pôjde do fondu solidarity, ktorý bude fungovať ako fond na podporu ľuďom v krajnej núdzi. Podobne to bude v prípade sociálnych odvodov. Tiež osobný účet, kde sa bude kumulovať 90% z odvedeniej sociálnej dane. Ostane len zdravotné, sociálne a dôchodkové poistenie, ktoré budú povinné.
Pokračovanie nabudúce…
PS 1: Konkrétne čísla nie sú smerodajné, ale iba navrhované s cieľom viac systém zosobniť, zdemokratizovať, sprehľadniť, odkorumpovať, zrovnoprávniť, odbyrokratizovať a tak zvýšiť aj jeho flexibilitu.
PS 2: Budem vďačný za každú námietku či novú myšlienku k téme.
Ďakujem.
Najprv potrebuje myslienka doriet. ...
Musíme sa vrátiť k bodu, keď to ...
Skôr by bolo priliehavejšie opačne: ...
Krátko, ale výstižne si to pomenoval.... ...
Stačí jeden. Zmena. Stačí zmeniť ...
Celá debata | RSS tejto debaty