Ako na Gorily I. (v štátnej, verejnej a miestnej správe, podnikoch a organizáciách)

12. marca 2013, Martin, návrhy nazory politika politika a ekonomika Požiadavky s bodmi Spoločnosť

Už mnoho sa popísalo, nakoniec aj ja sám som veľa kritizoval štát, v ktorom žijeme. Za všetkými nedostatkami však tkvel ľudský faktor. Vždy bol, je a bude. Nevyhneme sa tomu. Keďže sa našej temnejšej stránke ťažko vyhneme, musíme vytvoriť podmienky, v ktorých sa táto naša stránka neprejaví.

Žiaľ nikto nie je dokonalý, nikto nemá neoblomnú vôľu a ani mať nebude. Hoci nikdy nedosiahneme absolútny poriadok, spravodlivosť a slobodu, môžeme sa k ideálnemu stavu aspoň priblížiť.

Poriadok a sloboda sa samozrejme navzájom vylučujú a preto je prirodzené nájsť medzi nimi udržateľný rozumný kompromis, aby ani občan ani komunita sa necítila zneužívaná.

Vychádzajúc z tejto premisy a z dlhoročných skúseností občana s nerovnakými právami a povinnosťami navrhujem niekoľko bodov, ktoré by nás pomohli aspoň trocha priblížiť k ideálnemu stavu poriadku, spravodlivosti a slobody.

 

Poznámka:

VČ = verejný činiteľ – všetci volení aj dosadení činitelia v štátnej, verejnej a miestnej samospráve ako aj v štátnych, verejných a miestnych podnikoch a organizáciách.

ŠVaMSPO = štátna, verejná a miestna správa + štátne, verejné a miestne podniky či organizácie

ŠVaM = štátna, verejná a miestna

 

1. Zrovnoprávniť VČ pred zákonom v právach a povinnostiach.

t.j. Zrušiť VČ odstupné, keďže sú volení na dobu určitú. Naviazať platy a odmeny VČ na medián mzdy a výkon ekonomiky (národnej alebo lokálnej), keďže sa majú snažiť napomáhať rozvoju ekonomiky a slúžiť tak pre hmatateľné blaho občanov. Zaviesť pravidlo jeden človek, jeden mandát, jeden plat, aby VČ poriadne vykonávali svoje funkcie a nekoncentrovali moc v rukách. Vyvodenie osobnej zodpovednosti aj trestnoprávnej VČ za (vedome) rozhodnutie poškodzujúce občanov (odstúpenie za kauzu, vyšetrenie kauzy a aj trest, ak sa dokáže vedomé konanie, prepojenie na blízkych, sponzorov atď.). Povinnosť zverejňovať majetkové priznanie VČ a zdokladovanie pôvodu majetku, ak nevie VČ zdokladovať pôvod, prepadnutie majetku v prospech štátu (verejná dražba).

 

2. Reforma štátnej, verejnej a miestnej správy.

t.j. Zadefinovanie nominačných postov, na ktoré smie minister strana dosadiť svojich nominantov. Vypracovať na každú pozíciu v ŠVaMSPO jej charakteristiku náplne práce a následne vypísať verejné výberový proces s relevantnými požiadavkami na nenominačné miesto. Zaviesť projektovú matrix organizačnú štruktúru a objektívnejšie hodnotiace procesy do inštitúcií ŠVaMSPO, kde priamy nadriadený nemôže rozhodovať o personálnych otázkach iba o procesných (nemôže zadržať dôkazy, zabraňovať vyšetrovaniu vyhrážaním sa podriadeným, že ich vyhodí, podobne v organizáciách a inštitúciách nemôže priamy nadriadený rozhodovať o plate a ohodnotení len na základe vlastnej mienky, ale na základe vzájomného hodnotenia pracovníkov a spokojnosti občanov so službami. Vytvorenie organizačnej zložky zaoberajúcou sa sťažnosťami občanov na VČ a ostatné ŠVaM orgány (aj anonymnými).

 

3. Zadefinovanie základných ŠVaM služieb a nadštandardných súkromných služieb.

t.j. Základná starostlivosť poskytovaná povinne cez základnú štátnu sieť (nemocníc, škôl, sociálnych zariadení) financovanú povinnými platbami – percentom zo zjednotenej dane prerozdelenej do jednej štátnej (sociálnej, zdravotnej, dôchodkovej) poisťovne, ktorá by investovala do ŠVaM programov (výstavba diaľnic, budovanie/oprava škôl, nemocníc, hradov, zámkov, elektrární, distribučných sietí,…). Nadštandardné/ostatné služby v zdravotnej, vzdelávacej a sociálnej oblasti nech poskytujú súkromné organizácie, financované súkromnými poisťovňami hradenými poistencami dobrovoľne.

 

4. Verejné zákazky a obstarávania s jasnými podmienkami a požiadavkami verejne oznámené mesiac dopredu.

t.j. Zákazky a obstarávania napr. väčšie ako 0.5% z rozpočtu ŠVaM organizácie/inštitúcie musia všetky takéto obstarávania a zákazky vyvesené na ich funkčnej dostupnej webstránke v sekcii verejné obstarávanie a na príslušnej stránke ministerstva aj na úradnej tabuli s jasne a presne známymi podmienkami a požiadavkami minimálne v mesačnom predstihu. Menšie zákazky a obstarávania musia byť zdokladované a zdôvodnené ako aj personálne vysledovateľné. Zákazky a obstarávania napr. nad 10 miliónov Eur vyhlásované vo verejných médiách (RTVS v špeciálnej relácií).

 

Isto to nie je všetko, čo by bolo treba k vyčisteniu chlievika, ale som presvedčený, že najväčšie diery a nedostatky by sa tým zaplátali do času, kým by niekto nezneužil opäť moc a nezabarikádoval sa v tých najdôležitejších inštitúciách (GP, PZ, Súdy, KÚ, SIS a Ministerstvá od vrchu až po takmer posledného úradníka).

 

Kde sa moc nedá kontrolovať, nedá sa ani potrestať.

Kde sa nedá potrestať, tam sa zneužíva.

Kde sa zneužíva, tam nie je dôvera.

Kde niet dôvery, tam niet dôvodu prispievať na chod skorumpovaného oligarchického štátu.