Verejná informovanosť vs. Nevedomosť

28. decembra 2011, Martin, nazory politika Spoločnosť statisticke úvahy

Posledný článok o verejných činiteľoch sediacich na viacerých stoličkách rozpútal debatu, kde niektorí nastolili súd, že takýto článok je vlastne zbytočný. Lebo ľudia takýchto verejných činiteľov volia vedome. Že dobre poznajú pozadie každého verejného činiteľa, ktorého volia a vyberajú si ich tak na základe slobodnej nestrannej vôle. A keďže sa s tým nestotožňujem, musím na to reagovať.

Môj prvý argument je, že prednostných hlasov je percentuálne menej ako počet hlasov bez krúžkovania daných len politickej strane. V posledných parlamentných voľbách sa prekrúžkovalo len 11 poslancov zo 150. Menej ako 10%. Preto má zmysel písať takéto investigatívne články, aby ľudia mohli využiť vedome, koho budú voliť a prečo.

Po druhé. Zo 4.35 mil. oprávnených voličov, chodieva hlasovať 2.55 mil. (okolo 50-60%). Zvyšných 1.8 mil. voličov nechodí u urnám. Na otázku prečo, je viac odpovedí. Napr. preto, že nevedia, koho voliť (nevidia žiaden rozdiel medzi kandidátmi, teda sú neinformovaní), alebo nemajú záujem, lebo rezignovali na veci verejné vôbec. Prvý prípad sa mi zdá viac pravdepodobný ako druhý, preto sa oplatí písať takéto investigatívne články, aby sa ľudia mohli rozhodnúť.

Tretí argument je, že bez poznania pozadia verejného činiteľa je ťažké vedieť, predpokladať, či očakávať jeho správanie sa na funkcii. Ak nevieme prepojenia kto s kým, prečo a začo, tak ťažko si správne zvolíme. Lebo nanešťastie na SVK platí. Koho je viac vidieť, ten má väčšiu pravdepodobnosť zvolenia. No ten koho je najviac vidieť, má aj najväčšiu kampaň. A čím väčšia kampaň, tým väčší záväzok sponzorom. Keďže sa kandidát svojou kandidatúrou stáva verejným činiteľom, tak musia byť aj o ňom verejne známe určité fakty (zasahujúce hlbšie ako o obyčajnom človeku), lebo touto kandidatúrou sa vzdáva časti súkromia. Preto existujú reálne dôvody na odhaľovanie činností takýchto verejných činiteľov, lebo ich činnosti majú priamy dopad na nás občanov.

Posledný argument je jednoducho informovať. Nestranne, nezávisle a čo najviac pravdivo. Lebo to je to najťažšie na SVK. Verejní činitelia rovnako ako verejné zmluvy sú stále zahaľované rúškami práv na súkromie či obchodného tajomstva. Nato však logicky, morálne, eticky či spoločensky nejestvuje žiadne oprávnenie. Informovanosť o tom otvára ľuďom oči. Takýto ľudia majú potom menší sklon sa nechať manipulovať argumentmi poloprávd našich verejných činiteľov. Takto je ťažšie na informovaných ľuďoch robiť politické kampane (propagandy). Práve preto, že občania majú právo vedieť všetko o verejných činiteľoch, ich pozadí, prepojení ako aj o veciach verejných, tak preto majú zmysel investigatívne články k písaniu, ktorých mi pomáhate hlavne vy, občania.

Ďakujem Vám zato.

 

Tento môj osobný postoj nemusí byť v súlade s postojmi žiadnej strany, žiadneho hnutia či politického smeru. Je čisto postojom človeka, ktorý chce len poukázať na deravosť zákonov, amorálnosť, chamtivosť, pozadie verejných činiteľov a ich skutkov. Ďalší článok so zoznamom Ďalších verejných činiteľov sediacich na viacerých stoličkách sa pripravuje a do volieb ešte pribudne článok o prepojení verejných činiteľov na štátne firmy, na ich podiely v nich a ich ďalšie podnikateľské aktivity, ktoré s prehľadom vykonávajú popri verejných funkciách.