Pár návrhov na riešenie súčasnej sitácie v SR II.

6. decembra 2011, Martin, návrhy nazory politika politika a ekonomika Požiadavky s bodmi Spoločnosť spravodlivosť Voľby Zdravotnictvo životné prostredie

Pokračovanie k článku Pár návrhov na riešenie súčasnej situácie. Na úvod chcem poďakovať diskutérom, ktorí prispeli a ktorí ešte prispejú svojimi poznámkami k téme. Každý faktický či konštruktívny doplnok, poznámku a návrh oceňujem a verím, že sa nám tak podarí vytvoriť niečo nové, čo prinesie Slovensku úžitok v každej oblasti, prinesie viac transparentnosti, rovnoprávnosti, zvýši životnú úroveň, sprehľadní situáciu v súdnictve, zrýchli reakciu systému na zmeny, rozvinie regióny a konečne prinesie ozajstnú demokraciu do našej spoločnosti.

 

8. Stav: Neprepojenosť štátnych útvarov navzájom, zbytočná byrokratická zložitosť a vysoké náklady s tým spojené.

Návrh riešenia: Vybudovanie celonárodnej siete INTRANET, cez ktorú by jednotlivé úrady komunikovali navzájom, s občanmi, podnikateľmi a všetkymi typmi subjektov. Kde by sa všetko uchovávalo elektronicky, kde by cez spojené databázy mohli ministerstvá, daňové úrady, miestne samosprávy, sociálna poisťovňa, zdravotná poisťovňa, polícia, atď. zistiť príslušné údaje o občanovi, podniku, verejných činiteľoch, ale aj naopak, aby oni vedeli o stave štátnych inštitúcii informácie pre ich kontrolu z dola.

Dôvody: Zníženie nákladov na byrokratické procesy (dopravné náklady, náklady archivácie, atď.). Pre občana a podnikateľský subjekt sa zjednodušia a sprehľadnia procesy, do ktorých vstupuje štát. Týmto spôsobom bude mať prehľad o štátnych aktivitách, prijatých zákonoch a o podmienkach v štáte, čím môže pripomienkovať a zároveň aj kontrolovať štátne inštitúcie pri nakladaní so štátnym (verejným) majetkom.

 

9. Stav: Vysoké náklady pri konaní volieb a pomerne zložitý proces v prípade účasti na voľbách zo zahraničia.

Návrh riešenia: Cez INTRANET dovoliť ľuďom voliť z ktoréhokoľvek miesta na Zemi pomocou voličského preukazu uloženého v čipe občianskeho preukazu a na základe overovacích mechanizmov (napr. otlačok prsta, heslo zaslané cez sms,…).

Dôvody: Zníženie nákladov na voľby, väčšie pokrytie a účasť krajanov nachádzajúcich sa aj mimo územia SR.

 

10. Stav: Nedobudovaná a pomalé budovanie dopravnej, komunikačnej a energetickej infraštruktúry.

Návrh riešenia: Vytvorenie Investičnej národnej agentúry, pod ktorú by patrili sieťové štátne podniky (ako NDS, SPP, Telekomunikačný úrad a siete, ŽSR, Letiskové plochy, Štátne lesy, Teplárne, Elektrárne, atď.), ktoré by budovali tieto siete a rozširovali ich. Financie by sa čerpali spoluúčasťou z EÚ fondov, ale najmä z našich dôchodkových sporení, zdravotného sporenia a sociálneho sporenia. Povinne by sa tieto prostriedky museli investovať doma, lebo sú domáce. Súčasťou pracovnej sily v spomínaných štátnych podnikoch by boli väzni vo výkone trestu, aby sa využila ich pracovný potenciál. Väzni by vykonávali prácu v ťažších úsekoch tak, aby boli oddelení od ostatných pre ich bezpečnosť. Platili by sa minimálnou mzdou, ktorá by bola vyplatená po odpykaní trestu buď priamo im osobne alebo ich rodine, ak bude odsúdený na doživotie. Budovanie diaľničnej siete, siete vysokorýchlostného internetu (INTRANET), údržba telekomunikačnej siete, budovanie kanalizácií, ČOV a solárnych, veterných či vodných elektrární a sietí.

Dôvody: Zníženie nákladov o úroky pri pôžičkách zo zahraničia, zníženie nákladov na pracovnú silu  z dôvodu vyplatenia minimálnej mzdy pri výstavbe infraštruktúry (väzni). Udržanie si prirodzených monopolov v rukách štátu, z ktorých budeme mať opäť osoh, ako aj príjem do štátnej pokladne. Zabránenie vývozu nášho kapitálu do zahraničia a zlepšenie podnikateľského prostredia, ako aj životnej úrovne v krajine.

 

11. Stav: Zväčšujúce sa príjmové rozdiely.

Návrh riešenia: Zavedenie pásmovej progresívnej dane z príjmu, kde občan s príjmom pod minimálnu mzdu (MMNH) bude v pásme 0 % dane z príjmu. Občan s príjmom pod priemernú mzdu a nad minimálnu mzdu v národnom hospodárstve bude platiť 10 % daň z príjmu. Občan s príjmom nad priemernú mzdu v národnom hospodárstve (ďalej PMNH) do 3-násobku MMNH bude platiť 15 % a všetci nad 3-násobok PMNH budä platiť 20 %.

Dôvody: Chudobnejší sa stávajú chudobnejšími a bohatí bohatšími. Rovnou daňou štát nijako nepodporuje chudobných, aby povstali z chudoby a bohatým nevytvára ani štipku rezistencie pri nadpriemerných príjmoch. Avšak táto daň by nemala zabraňovať k motivácii pracovať, preto by mala byť pre lepšie zarábajúcich rovná, teda od dosiahnutia príjmu trojnásobku PMNH, ale pre tých pod úrovnňou PMNH by mala byť viac podporná preto pásmová progresívna.

 

12. Stav: Daňové úniky firiem podnikajúcich z daňových rajov na Slovensku.

Návrh riešenia: Zakázať firmám so sídlom v daňovom (finančnom) raji podnikať na Slovensku. Zakázať prevod peňazí do daňových (finančných) rajov všetkým identitám (podnikateľské organizácie, či jednotlivci), v prípade nastania takej situácie, vyšetriť, odsúdiť alebo vyhostiť z krajiny.

Dôvody: Únik kapitálu z krajiny, ktorý by sa mohol investovať do rozvoja hospodárstva. Zabránenie alebo sťaženie prelievania špinavých, nelegálnych peňazí a peňazí z lobbingu (uplácania) na kontá jednotlivcov v týchto rajoch.

 

13. Stav: Relatívne nízky pocit bezpečia v krajine.

Návrh riešenia: Zvýšenie pokút za priestupky (naviazať na PMNH). Elektronizácia, digitalizácia policajného a hasičského zboru. Zvýšené odmeňovanie na základe výkonov. Plat policajta by pozostával z troch zložiek. Po prvé, občania by mohli hodnotiť každého policajta pri výkone cez INTRANET, ak sú spokojní s jeho službami. Druhá zložka by mohla byť výkonová na základe zákrokov, udelených pokút, počtu vyriešených prípadov, atď. A posledná zložka by bola fixná. Posilnenie týchto zložiek v obciach s vyšším stupňom krádeží ako je národný priemer. Zjednodušenie nahlasovania krádeže a rýchlejšie zásahy.

Dôvody: V niektorých obciach sa obyvatelia necítia bezpečne a aj polícia sa bojí, alebo nemá nato prostriedky, aby rázne zasiahla proti zlodejom.

 

14. Stav: Vysoký počet nezamestnaných.

Návrh na riešenie: Do štátnych podnikov pracujúcich pod Investičnou agentúrou SR by sa prijímali nezamestnaní, ktorí by touto prácou získali prax (udelená pozícia  na základe výberového konania), pracovné návyky a podporu v nezamestnanosti. Pre zvyšných by ostali VPP ako doteraz. Nik by nedostal ani cent bez práce.

Dôvody: Dlhodobo nezamestnaní si ťažko nachádzajú prácu, lebo stratili pracovné návyky a nemajú žiadnu prax. Mnoho pracovnej sily sa poriadne nevyužije v obciach, pričom štát by z nich mohol mať na veľkých projektoch veľký osoh.

 

Ďalšie pokračovanie nabudúce.

PS: Opäť predom ďakujem za konštruktívne príspevky do diskusie.

PS 2: Ak sa Vám tieto návrhy zdajú rozumné a prospešné, popremýšľajte o spôsobe ich prevedenia do praxe. Ďakujem.